Monday, February 14, 2011

hujung minggu yang sepi...

hujung mingguku banyak dihabiskan di rumah saja...xde mood rasenya nak keluar ke mana2. setidaknya, aktiviti kemas rumah, masak dan aerobik tetap dilakukan. tak betah rasenya kalo tidak mengemas rumah setiap hari..aku mesti nakkan suasana yang kemas dan bersih..baru kepala tak rase serabut! 


jadi, semalam menu makan malam ialah bihun hong kong...yummy...sedapnyer biler dapat makan favourite food aku. menu nilah yang aku akan selalu order biler makan di luar..samada kuew tiaw or mee. 1st time jugaklah rase bihun pulak. biler masak sendiri ni, lagi nikmatnya rasenyer...hehehe..setelah mengadap semangkuk dan secawan kopi panas...penuh perutku! Alhamdulillah dengan rezeki hari ni...


hari ni aku pergi ke lhdn untuk mematikan setem. pergh....lama giler kena tunggu walaupun hanya nak matikan setem. bila sampai di kaunter, tak sampai 15 saat aku di situ dah selesai..tapi menunggunya selama 1 jam setengah! begitulah kalo berurusan dengan kerajaan ni...sekarang pulak, lhdn buat sistem baru untuk duti setem. berkuatkuasa hari ni pulak tu..semua kena isi borang terlebih dahulu..walaupun nk matikan setem rm10. waduh....macam ni, jgn dikatakan jimat penggunaan kertas, bertambah2 lagi adalah...kesian pokok2 yang kena tebang tu kan....


selesai di lhdn, pergi ke econsave membeli makanan kucing dan sedikit barang runcit. niat di hati, nak beli minyak paket yang harganya rm2.50 tu...malangnya takde...jenuh jugak aku mencari...sejak 2minggu lepas aku cuba beli tapi tak berjaya jugak..yang terpampang..STOK HABIS!..pelik aku..masih ade lagi ke yang buat panic buying?


licin selicinnya..tidak ade langsung stok, aku nih dahla guna tuk sorang je..beli yang botol besar pun tak berbaloi...bukan nk pakai selalu..yang melamabak botol2 besar dan yang mahal..hmmm tak maula! jadi aku terus menuju ke tesco pulak...nk lunch di sana dan tengok2 kalo ade minyak paket tuh...


kesudahannya tetap sama..TAK ADE! hmmmm...macam mana nih...dah malas pulak aku nak mencari merata2, buat masak rebus dan panggang jelah..no more fried food! aku pun tak faham kenapa masih ada masalah stok minyak nih..kat berita, sibuk kata cukup tapi masih juga berlaku kekurangan/tak ada stok. cukup2lah manusia ni nak cari keuntungan cara begini...masih lagi bersyukur dgn keadaan sekarang ni yang masih cukup makan, aman dan bebas nk kemana2. duit cari setimbun mana pun takkan cukup kalo tak pernah rasa bersyukur...betullah seperti firman Allah:


(Mereka melakukan yang demikian) kerana mereka kufur, tidak bersyukur akan nikmat-nikmat yang kami berikan kepada mereka. Oleh itu, bersenang-senanglah kamu (dengan nikmat-nikmat itu bagi sementara di dunia), kemudian kamu akan mengetahui (balasan buruk yang akan menimpa kamu)
Surah Al-Nahl ayat 55

Harapnya, aku tidak tergolong dgn mereka ini. inilah peringatan yang harus dipegang dan dijadikan prinsip hidup sementara masih bernafas di bumi Allah ini. Ya Allah, teguhkanlah imanku, dan kuatkan aku untuk menghadapi dugaan2Mu supaya tidak tersasar dari siratul mustaqeem...amin..

No comments:

Post a Comment